اگر میخواهید تحصیلاتتان را ادامه دهید و هدایت تحصیلی خود را دریافت کرده اید، یکی از شاخه‌ هایی که می‌ توانید به آن وارد شوید، کاردانش است.

دیپلم کاردانش، نوعی دیپلم رسمی محسوب می شود که حدودا 160 رشته مهارتی و فنی را دارا می باشد. این بدین معناست که دانش آموزان کاردانش طی دوران تحصیلشان مهارت های علمی و کاربردی را فرا گرفته و سپس می توانند وارد بازار کار شوند و برای ورود به کسب و کار نیز نیازی به پروانه کسب ندارند و پس از دریافت مدرک کاردانش خود می توانند با توجه به زیرشاخه های رشته ی تحصیلی مربوطه شان، کار کنند.

دلیل اهمیت مدرک کاردانش برای ورود بازار کار

مدرک دیپلم کاردانش از سازمان آموزش فنی‌ وحرفه ای کشور صادر می شود که به‌ عنوان پروانه کسب‌ و کار قابل استفاده می باشد. البته بعضی افراد پس از گرفتن دیپلم کاردانش به تحصیلات دانشگاهی علاقه داشته و برای اخذ مدارک بالاتر وارد دانشگاه می شوند.

 

راه های ورود به دانشگاه با مدرک کاردانش

افراد با استفاده از دیپلم کاردانش از دو راه می‌ توانند وارد دانشگاه شده و تحصیل کنند. اولین راه برای ورود به دانشگاه، کسب مدرک دیپلم کاردانش و سپس ورود به پیش دانشگاهی هنر است. پس از گذراندن این مراحل از طریق کنکور در یکی از مقاطع تحصیلی کاردانی ناپیوسته و یا کارشناسی به ادامه تحصیل بپردازند. راه دوم نیز این است که با همان دیپلم و بدون کنکور در یکی از رشته‌ های مقطع تحصیلی کاردانی پیوسته در دانشگاه های مختلف ثبت‌ نام نمایند. دومین راه حل این است که افراد پس از دریافت مدرک دیپلم کاردانش و قبولی در دانشگاه، باید به مدت دو سال در مقطع کاردانی پیوسته که در واقع فوق دیپلم محسوب می شود، تحصیلاتشان را ادامه دهند.

ورود به این مقاطع به پیش دانشگاهی نیازی ندارد و تنها دیپلم رسمی برای آن کافی است. افراد فوراً پس از دریافت دیپلم کاردانش می توانند وارد کنکور شوند. تمامی رشته‌ های کاردانش پیوسته بدون کنکور دانشجویان را پذیرش می کنند.

دیپلم کاردانش و فنی حرفه ای بزرگسالان چیست؟

اگر به دلایل مختلف موفق به دریافت دیپلم رسمی آموزش و پرورش نشده اید، نگران نباشید. امروزه دیپلم کاردانش و یا فنی حرفه ای با برنامه های ازپیش تعیین شده و همچنین صرف زمانی بسیار کمتر از دوره متوسطه دوم، دریافت می شوند. در واقع شما می‌ توانید با شرکت در کلاس‌ های چند مهارتی آموزشگاه های فنی و حرفه ای

در کوتاه‌ ترین زمان ممکن اقدام به دریافت دیپلم کاردانش نمایید.

مدرک دیپلم کاردانش و فنی حرفه ای بزرگسالان با اهداف مختلف، بدون توجه با پیشینه تحصیلی دوره متوسطه دوم قابل دریافت است و شرایط دریافت این مدرک بسیار ساده‌ تر از پیش رقم می‌ خورد و می‌ توانید در دوره ای کوتاه‌ تر، با شرایطی بهینه اقدام به دریافت مدرک خود نمایید.

سریع ترین راه دریافت دیپلم برای بزرگسالان کدام است؟

سرعت دریافت مدرک دیپلم برای مهاجرت مولفه حائز اهمیتی به شمار می‌ رود و جدا از مسئله مهاجرت، ممکن است بخواهید دیپلم خود را در کوتاه‌ ترین زمان ممکن و با کمترین دردسر دریافت نمایید.

افراد بزرگسال، ترک تحصیلی‌ ها، دیپلم ردی‌ ها و افرادی که سیکل قدیم یا مدرک متوسطه اول جدید دارند هم می توانند دیپلم فنی حرفه ای و کاردانش را کسب کنند. برای بزرگسالانی که به هر دلیل موفق به دریافت دیپلم نشده‌ اند، با صرف زمان بسیار کم قابل دریافت است.

این مدارک که در دوره متوسطه دوم به متقاضیان ارائه می‌ شود،

 

دریافت دیپلم فنی حرفه ای و کاردانش غیر حضوری

دریافت آموزش های لازم برای دریافت دیپلم بزرگسالان کاردانش و یا دیپلم فنی حرفه ای از وب سایت موسسه فرهنگی هنری همای هنر این امکان را به همه ی عزیزان می دهد تا بتوانند به صورت غیر حضوری دوره‌ های آموزشی خود را پشت سر گذاشته و به مدرک دیپلم خود دست یابند. امروزه متقاضیان می توانند به سادگی و بدون ایجاد اختلال در شغل و کارهای روزمره به تحصیل پرداخته و مدرک مورد نیازشان را دریافت کنند و البته این امر در دوره هنرستان و دبیرستان امکان پذیر نبود. در این میان افرادی هستند که علاقه مند به ادامه تحصیل در دانشگاه هستند. امکان تحصیل برای همه ی افراد تا مقطع دکتری نیز وجود دارد.

چرا رشته کاردانش و فنی‌ وحرفه‌ ای با هم متفاوت هستند؟

  • دانش آموزان پس از اتمام دوره متوسطه اول باید وارد یک رشته تخصصی شوند. رشته‌ های فنی‌ و حرفه‌ ای و کاردانش دو رشته ای هستند که شاخه های زیادی برای ادامه تحصیل متقاضیان دارد و داوطلبان پس از پایان دوران تحصیل، دیپلم رسمی رشته خودشان را دریافت می‌ کنند. این دو رشته با وجود شباهت های فراوان، تفاوت‌ هایی نیز با یکدیگر دارند که تفاوت میان دیپلم کاردانش و فنی و حرفه ای از آن طریق مشخص می‌ شود. بیشتر کلاس‌ های رشته‌ های کاردانش به‌ صورت عملی و در کارگاه و آزمایشگاه‌ ها برگزار می‌ شود و عمدتاً کلاس‌ های تئوری زیادی برای آن‌ ها برگزار نمی‌ شود و دیپلم کاردانش برای افرادی مناسب است که علاقه‌ ای به کارهای تئوری نداشته و بیشتر به‌ دنبال کار عملی هستند و می‌ توانند پس از دوران تحصیل این دیپلم رسمی را دریافت کنند.

 

  • داوطلبان دیپلم رسمی فنی‌ وحرفه‌ ای باید تلفیقی از کلاس‌ های تئوری و عملی را پشت سر گذارند تا موفق به اخذ دیپلم رسمی آن شوند که کار آن‌ ها به مراتب نسبت به داوطلبان دیپلم کاردانش سخت‌ تر است. درس های عملی در رشته کاردانش بیشتر وجود داشته و داوطلبان در رشته های بیشتر می توانند انتخاب های بسیاری داشته باشند و این در برابر رشته ی فنی و حرفه ای یک مزیت محسوب می شود.

بیش از 150 رشته در کاردانش موجود است که داوطلبان میتوانند در آن ها دیپلم رسمی دریافت کنند در حالیکه در رشته ی فنی حرفه ای حدود 40 رشته وجود دارد.

 

  • نحوه جذب این دو رشته در بازار کار نیز با یکدیگر متفاوت است.‌ دارندگان دیپلم کاردانش راحت‌ تر از دارندگان دیپلم رسمی فنی‌ وحرفه‌ ای جذب بازار کار می‌ شوند زیرا آن‌ ها به‌ صورت عملی مهارت خودشان را افزایش داده‌ اند و توانایی بیشتری دارند. هر دو رشته ی کاردانش و فنی حرفه ای قابلیت شرکت در دانشگاه را داشته و داوطلبان با توجه به گرایشی که دارند، می توانند به راحتی ادامه تحصیل دهند.

رشته‌ های تحصیلی کاردانش

داوطلبان زیادی وجود دارند که با توجه به علاقه به کار عملی به رشته‌ های مختلف کاردانش گرایش پیدا می کنند و قصد ادامه تحصیل جهت کسب دیپلم کاردانش را دارند. هدف از گرفتن مدرک کاردانش آموختن فنون و مهارت‌ های مورد نیاز جامعه و هدایت و پرورش استعدادهای دانش آموزان است و آن‌ ها با کسب این دیپلم آن مهارت ها را به دست می‌ آورند. داوطلبان این دیپلم رسمی در 3 زیر شاخه اصلی صنعت، خدمات و کشاورزی و هنر میتوانند تحصیل نمایند. هر کدام از این زیر شاخه‌ ها خود تعداد بسیار زیادی رشته را شامل می شود که دانش آموزان با تحصیل در آن‌ ها می‌ توانند دیپلم کاردانش کسب نمایند. در کل کاردانش شاخه های متنوعی دارد که بیش از 150 مورد شمرده می شود اما نکته ی مهمی که باید به آن توجه داشت این است که یک هنرستان به تنهایی نمی تواند همه ی رشته های کاردانش را در خود بگنجاند و همزمان آموزش دهد. بنابراین رشته ها در هنرستان های مختلف پخش می شوند و دانش آموزان با توجه به علایق شان آن ها را برمی گزینند.

انواع زیرشاخه ها

نکته ی ضروری برای همه ی دانش آموزان این است که آن ها باید برای یافتن رشته مورد علاقه خودشان در زیر شاخه‌ های کاردانش تحقیق کرده و هنرستانی که آن را ارائه می‌ کند پیدا کنند تا بتوانند در آن ادامه تحصیل دهند و در نهایت دیپلم مورد نظر را کسب نمایند. در شاخه صنعت بیشتر رشته‌ های مرتبط با صنعت و امور الکترونیکی مشاهده می‌ شود. در این شاخه رشته‌ هایی نظیر برق ساختمان، الکترونیک صنعتی، برق صنعتی، مکانیک صنعتی، نساجی عمومی، تراشکاری، ماشین‌ های الکتریکی و … آموزش داده می‌ شود، که دانش آموزان با کسب هر دیپلم هر کدام از آن‌ ها می‌ توانند به تحصیلات دانشگاهی نیز ادامه دهند.

رشته صنعت در کل 62 رشته را شامل می‌ شود. شاخه کشاورزی و خدمات نیز رشته‌ هایی مانند امور اداری، حسابداری مالی، هتل‌ داری، پرورش قارچ خوراکی و … را ارائه می دهد و در کل شامل 45 رشته مختلف می‌ شود. در شاخه هنر نیز رشته‌ هایی مانند عکاسی، دیپلم معماری داخلی، تولید محتوا و انیمیشن و … وجود دارد که در کل رشته‌ های آن 48 مورد می‌ باشد.

پول‌ سازترین رشته‌ های کاردانش

مهم‌ ترین دلیل دانش آموزان برای شرکت در رشته‌ های کاردانش، پول‌ ساز بودن آن‌ ها می‌ باشد و علاقه دارند با گرفتن دیپلم کاردانش، سریعاً به کسب درآمد بپردازند. یکی از مواردی که در پول‌ ساز بودن این دیپلم رسمی اهمیت دارد، کارآمد بودن آن در استان زندگی فرد می‌ باشد، برای مثال در بعضی از استان‌ ها پرورش کندوی عسل بسیار درآمدزا می‌ باشد. برخی دیگر از دیپلم‌ های کاردانش نیز به دلیل تمایل مردم، دیپلم رسمی آن‌ ها بسیار می‌ تواند پول‌ ساز باشد، مثلاً هنرجویان قنادی و آشپزی بسیار درآمدزایی دارند. از جمله رشته‌ های دیگری که درآمدهای بسیار خوبی و بعضاً حتی درآمد نجومی دارند می‌ توان به دیپلم گردشگری، دیپلم رشته خیاطی، رشته طراحی لباس، دیپلم کاردانش طراحی صفحات وب، فرش‌ بافی، قلم‌ زنی، پرورش گیاهان دارویی و آپارتمانی، گلیم‌ بافی، طراحی طلا و جواهر و … اشاره کرد.

نتیجه گیری

در آخر اینکه دیپلم کاردانش رشته‌ ای جذاب، آسان برای یادگیری و بسیار با طول دوره سریع است که متقاضیان دیپلم کاردانش زیادی را به خود جلب می‌ کند.

درآمد عالی در رشته های آن نیازمند ابتدا کسب موفق دیپلم کاردانش و پس از آن تلاش و همت فرد دارد. خوبی مهم دیپلم کاردانش که موجب درآمدزایی اکثر زیر شاخه‌ های آن می‌ شود، عملی یاد گرفتن آن است.

با آموزش های وب سایت موسسه فرهنگی هنری همای هنر همراه باشید تا بیشتر با شاخه های کاردانش آشنا شوید.

2/5 (1 نظر)