علائم نگارشی در سئو

همه می دانند که یکی از ابزار های مهم سئو، تولید محتوا معتبر و ارزشمند است و با آنالیزهای دقیق و شناخت مخاطب و تحلیل نیازهای آن و.. در پی پیدا کردن تاپ ترین کلمات کلیدی وتوزیع و چگالی آن می روند و بعضا از توجه به استانداردهای نگارشی باز می مانند و آن را کم اهمیت تلقی می کنند در حالیکه این گونه نیست و چرا که افراد به این موضوع حتی در فعالیت های روزمره مانند تبادل پیام که امری بسیار بدیهی و روزمزه است هم حساس هستند و شاید چیزی بروز ندهد اما قطعا حس ناخوشایندی خواهند داشت. اگر نمی خواهید کاربر همین تجربه را حین بازدید از صفحه شما داشته باشد و در پی آن سئو سایت شما لطمه بخورد در ادامه با موضوع علائم نگارشی در سئو با ما همراه باشید.هرچند تمام افرادی که با جست و جو به این مقاله دست پیدا کرده اند در سطحی از توجه به رضایت کاربر هستند که از این تجربه ناخوشایند در امان باشند و از آن دسته از افراد جهت افزودن اطلاعات خود به همراهی دعوت می کنیم.

تاثیر کلمات بر یکدیگر

قبل از اینکه وارد موضوع نگارش و تاثیر آن در سئو شویم بیایید درباره تاثیری که کلمات بر یکدیگر می گذارند صحبت کنیم همه ما می دانیم مفهوم کلمه به کمک عبارات جانبی و کلمات مرتبط با آن مفهوم برای ما قابل درک است به عنوان مثال کلمه شیر را که میبینید به صورت ناخودآگاه به دلیل وجود کلمات دیگری چون ساختمان، پرچرب، پاستوریزه و یا درنده، جنگل و.. که در جملات دیگر به کار رفته اند مفهوم را دریافت می کنیم. موضوع را همین جا نگه داریم و جهشی داشته باشیم به سال 2019 و زمانی که گوگل الگوریتم BERT را رسما معرفی کرد که هدف اصلی آن درک هدف کاربر از سرچ بود دراینجا دوباره به بررسی اثر کلمات بر یکدیگر می رسیم چرا که هدف BERT از این طریق میسر می شود و حالا یک نتیجه شگفت انگیز می شود ،گوگل در نتایج جست و جو به جای تمرکز بر کلمات بر هدف نهایی کاربر از جست و جو فوکوس می کند حال ممکن است از خود بپرسید این موضوع چه ربطی به علائم نگارشی در سئو دارد؟

تاثیر علائم نگارشی در سئو سایت
تاثیر علائم نگارشی در سئو سایت

“گوگل با وجود علائم نگارشی درک بهتری از معنای جمله و ارتباط کلمات دارد “

تاثیر علائم نگارشی بر مفهوم جمله و کلمات

بهتر است توضیح این بخش را با مثال ها پیش ببریم. پیش از آن باید گفت یکی از علائم نگارشی علامت ویرگول (،) می باشد و حضور آن در جمله گوگل را در درک بهتر یاری میکند به عنوان مثال:

_در صف خرید شیر، وحشی بازی در نیاورید

_در صف خرید شیر وحشی بازی در نیاورید

در این جمله با استفاده از علامت نگارشی ویرگول و همین طور تاثیر کلمه خرید به گوگل کمک می کنید که منظور از کلمه شیر را درک کند و بفهمد که منظور شیر خوراکی است. مثال معروف دیگر که همه آن را شنیده ایم:

بخشش، لازم نیست اعدامش کنید

بخشش لازم نیست، اعدامش کنید

در صورت عدم استفاده از ویرگول مفهوم به دو صورت کاملا مجزا قابل استنباط است!

در بعضی موارد عدم استفاده از علائم نگارشی تغییر چندانی در مفهوم جمله ایجاد نمی کند و گوگل مفهوم را درک خواهد کرد اما از نظر خوانایی و تجربه کاربری به شما امتیاز منفی خواهد داد.

علائم نگارشی و کاربرد آن ها در محتوا

 حال که به ضرورت استفاده از علائم نگارشی پی بردید در ادامه مهم ترین علائم نگارشی و نحوه کاربرد هر کدام را به شما معرفی می کنیم:

  • نقطه (.): قرار دادن نقطه در انتها جمله به معنی پایان و ختم کلام است .و با استفاده از آن شما یک مفهوم کامل و مستقل را ارائه داده اید و در صورت عدم استفاده از آن در جایی که مفهوم جمله تمام شده، خوانایی کاربر را به شدت کاهش خواهد داد. ضمنا در صورت استفاده از علات های پرسشی و یا تعجب دیگر نیازی به استفاده از نقطه نخواهد بود.
  • ویرگول (،): زمانی که می خواهید دو نیم جمله را که مفهوم آن ها به هم وابسته است را بهم مرتبط نگه دارید، می توانید از ویرگول استفاده کنید. یا به عبارتی درست همان جایی که خواننده نیاز به مکث کردن دارد .ضمنا حین نام بردن و برشمردن برخی اسامی و … هم می توان از ویرگول جهت تفکیک کلمات استفاده کرد.
  • نقطه ویرگول (؛): زمانی که دو جمله کاملا مستقل داریم که ارتباط مفهومی با یکدیگر دارند از این علامت نگارشی استفاده می کنیم و به طور خلاصه می توان گفت جهت ارتباط معنایی میان دو مفهوم مستقل کاربرد دارد و معمولا برای تاکید مفهوم و توضیحات تکمیلی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • دونقطه (:): معمولا برای ایجاد مکث و توضیح است. بعضی ها عنوان می کنند که کاربرد آن مشابه نقطه ویرگول (؛) است اما باید بدانید که با نقطه ویرگول که دو جمله را به یکدیگر مرتبط می کنیم در حالیکه بعد از دو نقطه می توان چند مفهوم وابسته را به جمله قبل آن ارتباط داد. علاوه بر این از دو نقطه زمان نقل قول کردن و نتیجه گیری هم استفاده می کنند.
  • پرانتز (()): معانی کلمات و یا جملات و همین طور توضیحات بیشتر که خارج از متن اصلی هستند درون پرانتز قرار می گیرند.
تاثیر علائم نگارشی در سئو سایت
تاثیر علائم نگارشی در سئو سایت

چند نکته  نگارشی

استفاده صحیح از علائم نگارشی در تولید محتوا در کنار رعایت اصول و نکات نگارشی و پایبند بودن به آن ها در نهایت محتوا شما به سطح قابل قبولی از خوانایی و ایجاد تجربه کاربری خوب می رساند. نکاتی چون رعایت فاصله مناسب بین کلمات  که در آن معمولا بی دقتی صورت می گیرد اما ظاهر و جلوه متن شما را به سادگی بهم میریزد و یا رعایت نیم فاصله ها در خصوص فعل ها که گفته می شود گاهی به کار بردن نیم فاصله ها برای سئو مشکل ایجاد می کند که در این صورت از استفاده از آن استفاده نکنید.

سخن پایانی

شاید فکر کنید که استفاده از علائم نگارشی در سئو تاثیر چندانی ندارد اما اگر عمیق تر بررسی کنید می بینید بکار بردن این علائم موجب درک بهتر مخاطب از محتوا و در نتیجه رضایت بیشتر وی خواهد شد و این موضوعی است که برای هر کارفرمایی حائز اهمیت است. خودتان را جای کاربر قرار دهید و قبول کنید خود شما هم در صورت برخورد با یک محتوا پر از اشتباهات نگارشی و املایی نمی توانید به سایت مربوطه اعتماد کنید پس بهتر است با صرف زمان کوتاهی بر این قواعد مسلط شوید و به یاد داشته باشید هیچ تضمینی وجود ندارد که در آینده خوانایی محتوا یک مسئله پیش پا افتاده باقی بماند.

0/5 (0 نظر)